X
تبلیغات
مدیریت نوین - شاخه های مدیریت

مدیریت نوین

مدیریت

وضعیت رشته های مدیریت در ایران

 

اين روز ها رشته هاي زيادي با نام مديريت يا بهتر بگم با پيشوند مديريت در دانشگاهاي كشور تدريس مي شود اما در واقع اين يك نوع سوء استفاده از نام و پرستيژمديريت است در واقع اين رشتها درباره همه چيز است الا مديريت!

 

رشتهاي موجود مديريت را ميشود به سه طبقه تقسيم كرد:

طبقه اول:

مديريت صنعتي_مديريت بازرگاني_مديريت دولتي

طبقه دوم:

مديريت گمرك_مديريت بيمه_مديريت بانكداري

طبقه سوم:

مديريت هتل داري و رشته هاي ديگه اي كه با پيشوند مديريت آغاز مي شوند

 
 

در مورد طبقه اول بايد گفت داراي بالا ترين اعتبار ميباشند اين رشتها در سطح بين الملل داراي اعتبار و كلاس بالايست طوري كه هر كسي نمي تواند به راحتي وارد اين رشتها شود اين رشته ها قديمي ترين و پويا ترين رشتهاي مديريت مي باشند

 
 

طبقه دوم داراي رشتهاي جوانتري هست كه با وسعت گرفتن علوم مختلف بوجود آمدن .نكته اي كه در مورد طبقه اول و دوم ميتوان گفت ارتباط تنگاتنگ آنها با هم است حتي مي شود گفت كه گاهي اوقات با هم گره خوردن

 
 

اما طبقه سوم. شايد بشه گفت فلسفه وجودي اين رشتها در جهان تخصوصي شدن كارهاست كه مربوط به همه رشتها ميشود اما در مورد كشور ما شايد بشه يك دليل ديگه براي بوجود آمدن اين رشته ها آورد يعني سوءاستفاده كردن از نام و اعتبار و پرستيژ مديريت است

 

در ادامه مي خواهيم بطوره ريز تر در مورد تك تك اين رشتها صحبت كنيم ابتدا:

مديريت صنعتي:

در باره مديريت صنعتي همين بس كه اصولا مديريت بعنوان يك علم از جايي شروع شد كه صنايع براي بهتر شدن كارها نياز به اين علم را درك كرد در ابتدا صنايعي مانند ريسندگي و صنعت

 

معدن و استخراج بعد ها در تمام صنايع در واقع در ابتداي شكل گيري علم مديريت اين رشته مساوي بود با مديريت صنعتي

 

در اين رشته مفاهيم جذاب و كاربردي زيادي وجود دارد مثل:روانشناسي صنعتي _تحقيق در عمليات(پژوهش)_حسابداري صنعتي_مديريت توليد_حفاظت صنعتي_سيستمهاي خريد و انبار داري

 

مديريت كارخانه_كنترول كيفيت_برسي طرحهاي اقتصادي_كنترول پروژه_كارسنجي و..................

 

همانطوري كه مي بينيد اين مفاهم با مفاهيم موجود در مهندسي صنايع يكي است در واقع ميتوان گفت مديريت صنعتي همان مهندسي صنايع است با ديد مديريتي همين موضوع باعث شده صحبتهاي در مورد مهندسي شدن مدرك مديريت صنعتي انجام شود كه در اين صورت تنها رشته مديريت با مدرك مهندسي خواهد بود

مديريت بازرگاني:

همانطوري كه از نامش پيداست بيشتر در مورد مسائل تجاري ميباشد كه در كل ميشود واردات و صادرات و مسائل مربوط به آن .شايد مفاهيمي مثل:پول و ارز و بانكداري_بازرگاني بين المللي_

 

حقوق بازركاني_بازاريابي و...........

 

شايد بشود گفت علت خيلي از عملكردهاي بد تجاري در كشور بخاطر نداشتن علم كافي مديران كشور از اين رشته است و شايد هم نداشتن درك درست از اين رشته

مديريت دولتي:

نسبت به صنعتي و بازرگاني داراي اعتبار كمتري ميباشد البته رشته اي خوب مفيد و كار بردي است كه بد جوري به درد مسئولان دولت مي خورد!!

 

مسائلي مانند:مديريت شهرداري ها ارگانهاي دولتي وحسابداري دولتي و تفاوت هاي موجود در بخش خصوصي و دولتي و ..................

 

با توجه به مطالب بالا ميتوان طبقه بندي كلي در مورد اعتبار و ارزش اين رشتها كرد يعني:

 

1-مديريت صنعتي

 

2-مديريت بازرگاني

 

3-مديريت دولتي

 

4-مديريت گمروك

 

5-مديريت بيمه

 

6-مديريت بانك داري

 

7-مديريت هتل داري

 

8-مديريت.........

منبع:وبلاگ مدیران فردا

 
+ نوشته شده در  شنبه 19 آبان1386ساعت 19:13  توسط آرزو   | 

مدیریت تکنولوژی – انتقال تکنولوژی

 

 

هدف از این رشته عبارت است از :

پرورش کادر متخصص در یکپارچه سازی علوم پایه و مهندسی و دانش و روشهای مدیریت
این رشته یک تخصص میان رشته ای می باشد که بین علوم مختلف از جمله علوم طبیعی ، اجتماعی ، تجزیه صنعتی ، تئوری کسب و کار و مهندسی ارتباط برقرار می نماید .

نقش و توانایی :
این رشته هم در ابعاد ملی و هم در ابعاد سازمانی و فردی می باشد و مواردی از قبیل سیاست علم و تکنولوژی ، فرآیند نوآوری تکنولوژی ، مدیریت تحقیقات ، زیرساختار و تغییرات تکنولوژیک تحقیقات و کارآفرینی تکنولوژیک و سرمایه گذاریهای جدید ، چرخه عمر محصول و چرخه عمر فرآیند ، برنامه ریزی و پیش بینی تکنولوژی و موارد زیادی از این عناوین جزء دانش این رشته می باشد .

در دوره های روزانه  سال گذشته 12 نفر پذیرفته پذیرفته شده اند.

 دروس امتحانی مدیریت تکنولوژی و ضرایب آن :

زبان عمومی و تخصصی(3) – ریاضی و آمار(2) – تئوری مدیریت(3) – اقتصاد خرد و کلان(2) – مالیه عمومی و بودجه(0) – حسابداری دولتی (0) – تحقیق در عملیات (2) مدیریت مالی (0)- مدیریت تولید (2)- بازاریابی (0) – کاربرد کامپیوتر در مدیریت (0)

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 17 مهر1386ساعت 21:13  توسط آرزو   | 

تکنیک های مدیریت کارای زمان

http://www.ussu.co.uk/files/time.jpg

1) نحوه گذران اوقات خود را هوشیارانه زیر نظر داشته باشید.به این منظور برنامه زمانبندی کارهای روزانه خود را باز نگری کنید و در مورد تک تک کارهای روزانه پرسش های زیر را از خود جویا شوید؛ این کار تا چه اندازه مهم است؟این کار تا چه اندازه ای فوری است؟آیا من تنها کسی هستم که می توانم این کار را انجام دهم؟یافتن پاسخ صحیح برای پرسش های فوق شما را در بازنگری و بهبود برنامه ی زمانبندی روزانه یاری خواهد داد.

2)برخی کارها آنقدر تداوم می یابند تا همه ی وقت آزاد شما را پر کنند. بنابراین برای انجام هر کار، مهلت وموعدی تعیین کنید تا انجام کارها بیش از حد طولانی نشوند.

3)در ساعات انتظار، خود را به کاری مولد مشغول کنید. برخی براوردها بیانگر آن است که به طور متوسط 30 درصد از اوقات روزانه افراد،در انتظار ،سپری می شود.در این فاصله می توان به کارهای مولدی چون مطالعه،برنامه ریزی،فراهم نمودن مقدمات برخی از امور، تمرین، مرور نکات عمده ی مورد نظرو... پرداخت.

http://www.businesstrainingworks.com/images/Course%20Outline/28-Time-Management.gif

4)کارهای جدی ،پرمشغله و دشوار رادر یک فاصله ی زمانی مشخص،در طول روز انجام دهید.این کار موجب می شود فعالیتهای کم اهمیتی چون خواندن روزنامه ، بهترین اوقات شما را به خود اختصاص ندهد.

5)تلاش کنید هر روز دست کم یک کار مشخص را به سر انجام برسانید.رسیدن به پایان روز بدون آنکه کاری به آخر رسیده باشد،احساس استرس ناشی از کمبود وقت را در شما تشدید می کند.همچنانکه تمام کردن یک کار مشخص در پایان روز موجب می شود در خود نوعی احساس موفقیت و فراغت نمایید.

6)زمانی را برای امور شخصی خود اختصاص دهید اوقاتی که تقریباً هیچ وقفه ای در آن روی نمی دهد.برای عبادت ،تفکر وتعمق یا تنها کسب آرامش وتمدید اعصاب مناسب است.

http://www.tenstepstore.com/images/j0400129.jpg

7)درباره ی هیچ چیز به طور دائم ومستمر نگران نباشید.به خود اجازه دهید که تنها در یک زمان مشخص ومحدود نگران باشید واز به جا ماندن یک موضوع نگران کننده در ذهن خود در سایر اوقات اجتناب نمایید.این کار فکرتان را آزاد می کندوانرژی تان را بر وظیفه ی مورد نظر متمرکز می سازد.

8)اهداف بلند مدت داشته باشید .این اقدام به هماهنگی وهمسانی در وظایف وفعالیتها کمک می کند.شما می توانید کارا وسازمان یافته باشیداما هیچ دستاوردی نداشته باشید؛ مگر اینکه فکر خود را در جهت مشخصی متمرکز نمایید.

9)برای یافتن روش هایی به منظور بهبود مدیریت زمان ، هوشیار وآگاه باشید. ایجاد و بهبود مستمر در استفاده از زمان بایدبخشی از سبک زندگی شما باشد.

+ نوشته شده در  دوشنبه 9 مهر1386ساعت 21:21  توسط آرزو   | 

کاربرد کامپیوتر در مدیریت

سلام دوستان وهمراهان عزیز، با توجه به درخواستهای شما راجع به درس کاربرد کامپیوتر در مدیریت امروز قصد دارم در مورد این درس اطلاعات کوچکی بدم.
این درس فقط برای رشته ی مدیریت کارآفرینی ضریب 2 دارد وبرای سایر رشته های مدیریت ضریب 0 دارد.

منابع مفید برای این درس:
1- کاربرد کامپیوتر در مدیریت، انتشارات سمت

2- آشنایی با اینترنت و شبکه

3- سری کتاب های آموزشی ICDL (خصوصا آموزش Excel و Word)

http://dce.unm.edu/Images/Conf_computer_lab.jpg

 بودجه بندی و سرفصلهای سوالات کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت
توجه : بودجه بندی فوق نظر سازمان سنجش نمی باشد و بر اساس جمع بندی  تهیه گردیده است . لذا توصیه می شود از آن بطور کمکی استفاده نموده و از تکیه ی مطلق بر این بودجه بندی خودداری نمایید .

 مدیریت کارآفرینی

کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت

1

ویندوز

7

24%

2

اکسل

8

27%

3

اینترنت ، وب و مرورگرها

5

16%

4

آشنایی با تاریخچه و مفاهیم اولیه کامپیوتر

2

6%

5

Word

3

10%

6

Access

1

3%

7

Power point

2

7%

8

سایر مباحث

2

7%

 

 

 

 

 

 

 

مبحث

تعداد تقریبی سوال

درصد

 

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 3 مهر1386ساعت 21:53  توسط آرزو   | 

مدیریت شهری

یکی از بازدید کنندگان این وبلاگ اطلاعاتی راجع به مدیریت شهری می خواست که  در زیر بیان شده.
(ببینید من چقدر به نظرات و پیشنهادات شما اهمیت می دم )

http://www.sharemation.com/honey181064/oh.JPG?uniq=rcl20d


همانطور که قبلا هم گفتم رشته مدیریت در دو دسته کلی جای می گیره.این دو دسته مجموعه مدیریت ومدیریت اجرایی می باشند.مدیریت اجرایی شامل سه گرایشه که مدیریت امور شهری یکی از این سه گرایش مدیریت اجرایی است.

دروس امتحانی مدیریت امور شهری و ضرایب آن:

زبان عمومی و تخصصی (2) – استعداد و آمادگی تحصیلی ... (2)- دانش مسایل ... (2)- نظریه های عمومی مدیریت (2)- زبان فارسی (1)- ریاضیات عمومی (1) و(2)دوره فنی و مهندسی (0)

 

http://www.tehranema.com/images/news/1168083890big.jpg

 

نکته مهمتر اینکه: داوطلبان رشته مدیریت شهری باید حداقل 5 سال سابقه کار ترجیحاً در حوزه مطالعات شهری یا خدمات شهری پس از اخذ لیسانس را داشته باشند و ضمناً گذراندن دروس مربوط و موفقیت در مصاحبه ورودی اختصاصی از شرایط تحصیلی در این دوره می باشد.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 29 شهریور1386ساعت 17:3  توسط آرزو   | 

MBA در دانشگاههـــــاي ايــــــران

 


در حال حاضر 9 دانشگاه در ايران در رشته MBA و در مقطع کارشناسي ارشد دانشجو مي پذيرند. که عبارتند از:

1- دانشگاه شــــريف:


دانشگاه شريف يکي از اولين و فعال ترين دانشگاههاي ايران در توسعه اين رشته است. رشته MBA در 11 گرايش مختلف در اين دانشگاه تدريس مي شود و به دو روش دانشجو مي پذيرد يکي به صورت رايگان که معمولاً 50 نفر به اين روش گزينش مي شوند و ديگري به صورت غير انتفاعي که در حدود 70 تا80 نفر نيز از اين طريق وارد اين رشته مي شوند و هزينه تحصيل براي اين گروه قريب به  9 ميليون تومان خواهد شد. کلاس هاي اين رشته در دانشکده اقتصاد و مديريت شريف برگزار مي شود. آنچه بعد از قبولي در هر دو روش اهميت دارد لزوم شرکت در مصاحبه هايي است که از قبول شدگان انجام مي شود. داشتن حداقل 3 سال سابقه کار و سوابق اجرايي جالب توجه در کسب و کارهاي مختلف نيز مي تواند از جمله دلايل موفقيت شما باشد. گرايش هاي يازده گانه دانشگاه شريف شامل موارد زير هستند:


عمــــومي

فنـــــاوري اطلاعات (IT )

فنـــاوري

بازاريابــــي

تجــارت

مديـــريت منابـــع انسانــــي

کارافرينــــي

مديــــريت استــــراتژيک

اقتصاد مديــــريت

مديـــريت پروژه

مديـــريت اجـــــرايي ( EMBA )

 2- دانشگـــاه تهـــــران

دانشکده مديريت دانشگاه تهران فقط در يکي از گرايش هاي MBA يعني مديريت اجرايي اقدام به جذب دانشجو مي نمايد. که از طريق کنکور سراسري اقدام به پذيرش دانشجو مي کند. براي تحصيل غير رايگان در دوره هاي نوبت دوم اين دانشگاه بايد در حدود 6 ميليون تومان هزينه کنيد.

http://www.metrobusinessarchives.com/images/MBA_ComboLock_288x288.gif

 3- دانشگاه علامـــــــه طباطبايــــي

دانشکده مديريت علامه طباطبايي نيز فقط در گرايش مديريت اجرايي رشته MBA دانشجو مي پذيرد. و وجه تمايز اين دانشگاه در گزينش افراد شاغل با سابقه 3 تا 4 سال مديريت است. که البته دوره هاي نوبت دوم در اين دانشگاه هم با شهريه در حدود 6 ميليون تومان برگزار مي شود.


 4- دانشگاه علـــم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت نيز از طريق کنکور سراسري و با دوره هاي رايگان و غير رايگان اقدام به گزينش دانشجو مي کند. و در حدود 7 ميليون تومان هزينه در بر دارد. در اين دانشگاه فقط گرايش مديريت اجرايي تدريس مي شود.


 5- سازمان مديــــريت صنعتـــــي


اين سازمان با سابقه درخشان در زمينه آموزش هاي مختلف مديريت در رده هاي کارشناسي و ارشد چند سالي است که دوره هاي MBA را نيز آموزش مي دهد. اين سازمان در گزينش دانشجويان خود قيد 3 سال تجربه کاري و مديريتي را لحاظ کرده است و در حدود 5 ميليون تومان شهريه از دانشجويان دريافت مي کند. دراين سازمان فقط گرايش مديريت اجرايي تدريس مي شود.


 6- دانشگاه علـــوم و فنـــون مازنـــــدران

اين دانشگاه با همکاري دانشگاه ITTK هند دوره هاي بسيار خوبي را براي رشته MBA پياده سازي و اجرا کرده است که در حدود 6 ميليون تومان براي تحصيل در دوره هاي غير رايگان آن بايد هزينه کنيد.


 7- دانشگاه کيـــــش

8- دانشگاه مــــالک اشتـــــــر

9- دانشگاه شاهـــــرود

تحصيل در رشته MBA در سه دانشگاه ذکر شده در حدود 4 ميليون تومان براي شما هزينه در بر دارد. البته دانشگاه مالک اشتر تعداد معدودي را نيز به صورت رايگان پذيرش مي کند.


10- دانشگـــاه آزاد

 

دوره هاي MBA اين دانشگاه در واحد علوم و تحقيقات ارائه مي شود و گرايش آن نيز مديريت اجرايي مي باشد.


 ضــــرايب و دروس امتحانـــــي MBA

 

براي شرکت در آزمون سراسري و آزاد شما بايد همانند همه کنکورها به سوال هاي چهار گزينه اي پاسخ دهيد ولي علي رغم اينکه اين دروس بسيار ساده به نظر مي رسند بسياري از افراد علاقه مند نمي توانند از اين آزمون موفق بيرون آيند.


 

رشتـــه و ضـــــریب درس

MBA

مدیریت اجرایی

ریاضیات 1 و 2

2.5

0

زبان عمومی و تخصصی مدیریت

2

1

تست GMAT

2

2

تئوری های عمومی مدیریت

1.5

1

دانش مسائل روز مدیریت

0

2

ادبیات فارسی

0

1


 

 


بازار کـــــــار MBA

اگر به بازار کار MBA در ايران نظري افکنيم ايران حداقل تا 10 سال آينده نيازمند متخصصين اين رشته خواهد بود. اين پيش بيني با توجه به تراکم زياد مهاجرت فارغ التحصيلان اين رشته از کشور براي کار يا ادامه تحصيل در خارج کشور و نياز شديد سازمان هاي بزرگ و اقتصادي و شرکت هاي دولتي و خصوصي که تعدادشان کم هم نيست بسيار با وسواس صورت گرفته است. اما بازار کار MBA در خارج از کشور نيز از جايگاه مطلوبي برخوردار است و کشورهاي آمريکا و کانادا در جذب متخصصين اين رشته درنگ نمي کنند.  از خاطر نبريد که بسياري از دانشجويان اين رشته از همان ابتداي تحصيل دعوت به کار مي شوند

منبع:www.farnood.com

+ نوشته شده در  سه شنبه 27 شهریور1386ساعت 19:48  توسط آرزو   | 

مدیریت دولتی

مدیریت دولتی
________________________
 

هدف از این رشته عبارت است از :

آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها ، اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت .

 

نقش و توانایی :

فارغ التحصیلان می توانند مشاغلی از قبیل کارشناسی اداری ، امور کارکنان ، تشکیلات و روشها ، طبقه بندی مشاغل ، حقوق و دستمزد ، برنامه ریزی پرسنلی و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند .

شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت ، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند .

ضرورت و اهمیت این دوره در آشنا سازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص بعنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند .

 

دروس امتحانی مدیریت دولتی و ضرایب آن :

زبان عمومی و تخصصی (3) – ریاضی و آمار(2) – تئوری مدیریت (3)- اقتصاد خرد و کلان(2)- مالیه عمومی و بودجه (2)- حسابداری دولتی (2)- تحقیق در عملیات(0)- مدیریت مالی (0)- مدیریت تولید(1) – بازاریابی (0) – کامپیوتر (0)


تعداد نفرات پذیرفته شده در کنکور سال قبل:

در دوره‌های روزانه : 61 نفر
در دوره‌های شبانه و نوبت دوم : 16نفر
در دانشگاه آزاد به طور تقریبی : 450نفر


منابع:
www.modir.ir

 www.academist.ir

+ نوشته شده در  پنجشنبه 22 شهریور1386ساعت 12:39  توسط آرزو   | 

مدیریت MBA

سلام. به خاطر در خواستهای زیاد شما برای یافتن اطلاعاتی راجع به رشته MBA امروز در نظر دارم این رشته را به شما معرفی کنم.

                                             رشته MBA
                             __________________________

 

تعريف و هدف

دوره كارشناسي ارشد مديريت سازمان MBA كه معادل( Master of Business Administration ) است به منظور پرورش مديران كارآمد   براي اداره سازمانهاي اقتصادي - اجتماعي، توليدي و خدماتي طراحي شده است.

رشته MBA   يا کارشناسی ارشد مديريت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پيداست تنها مديريت بازرگانی نيست ، از آنجا که در ايران آموزش مديريت به سه شاخه بازرگانی ، صنعتی و دولتی تقسيم می شود برای اكثر متقاضيان اين گمان پيش می آيد که   MBA تنها در بر گيرنده مباحث مديريت بازرگانی است و به طور مثال برای مديريت صنعتی بايد به سراغ رشته ديگری رفت در حالی که اين تصور کاملا اشتباه است.

MBA مديريت Business است و Business   يعنی کليه عملياتی که از توليد تا فروش و خدمات پس از فروش کالا يا خدمات را شامل ميشود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.

http://www.vtcrc.net/images/MBA%20logo_color.JPG

برای رشته MBA حدود 30 گرايش مختلف در کشور های مختلف تعريف شده است. اما چهار گرايش اصلی اين رشته که تقريبا در همه دانشگاه ها تدريس می شوند به شرح زير است:

1-   بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )

2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )

3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )

4- مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )

ظوابط پذیرش:

پذیرش در دوره های MBA بر اساس معیارهای مختلفی همچون شرکت در آزمون هایGMAT ، سوابق مهم کاری، تحصیلات دانشگاهی در حد کارشناسی و بالاتر، مقالات و در نهایت مصاحبه های حضوری است.برخی از مراکز به فعالیت های فوق برنامه و اجتماعی دانشجویان نیز خیلی اهمیت می دهند.

 

دروس امتحانی مدیریت MBA و ضرایب آن :

زبان عمومی و تخصصی (1)- استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت (2)- دانش مسایل روز در زمینه مسائل مدیریت موسسات تولیدی، خدماتی وطرح های عمرانی(0)- نظریه های عمومی مدیریت (0)- زبان فارسی (0)- ریاضیات عمومی (1) و (2 )دوره فنی و مهندسی (2)
توضیح: برای گرایش مدیریت MBA آزمون زبان به صورت جداگانه نیز برگزار خواهد شد.

 
ادامه تحصیل در MBA:

برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای MBA باید از ایران خارج شوید و در یکی از دانشگاههای معتبر آمریکایی, کانادایی, استرالیا و هند به تحصیل بپردازید.

 برای کسب اطلاعات جامع تر به ادامه مطلب رجوع کنید.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 21 شهریور1386ساعت 15:39  توسط آرزو   | 

گرایش های کارشناسی ارشد مدیریت

رشته مدیریت دارای 10 گرایش مختلف در مقطع کارشناسی ارشد است  که در دو دسته کلی جای  می گیرد.
1-مجموعه مدیریت : شامل هفت گرایش مدیریت صنعتی– مدیریت تکنولوژی – مدیریت مالی – مدیریت بازرگانی- مدیریت IT – مدیریت دولتی و مدیریت کارآفرینی 
2-  مدیریت اجرایی : شامل سه گرایش مدیریت اجرایی – مدیریت امور شهری و مدیریت MBA

برای آشنایی بیشتر شما با گرایش های کارشناسی ارشد مدیریت قصد دارم روزهای فرد یکی از این گرایش ها را به شما معرفی کنم.

از مدیریت صنعتی شروع می کنیم.

                                                   مديريت صنعتي
                                       ________________________

 

هدف از این رشته عبارت است از :

آموزش نیروی انسانی متخصص ، مورد نیاز کارخانه ها ، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با تئوریهای نوین مدیریت صنعتی


نقش و توانایی :

فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، اداره حفاظت فنی ، و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند . ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند .

شرکت کنندگان در این دوره ، علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ، با زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا خواهند شد.


دروس امتحانی مدیریت  صنعتی و ضرایب آن :

زبان عمومی و تخصصی(3) – ریاضی و آمار(2) – تئوری مدیریت(3) – اقتصاد خرد و کلان(2) – مالیه عمومی و بودجه(0) – حسابداری دولتی (0) – تحقیق در عملیات (2) مدیریت مالی (0)- مدیریت تولید (2)- بازاریابی (0) – کاربرد کامپیوتر در مدیریت (0)


 تعداد نفرات پذيرفته شده در کنکور سال قبل در رشته مديريت صنعتی :
در دوره هاي روزانه: 46 نفر
در دوره هاي شبانه  ونوبت دوم: 17 نفر
در دانشگاه آزاد به طور تقريبي: 220 نفر

اگر سوال ودر خواستی دارید به من اطلاع دهید

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 18 شهریور1386ساعت 21:20  توسط آرزو   | 

مدیریت زمان 2

                                                     Time   Management  
                                                             مديريت زمان
همانطوری که بهتون قول داده بودم باز هم مطلبی راجع به مدیریت زمان براتون نوشتم امیدوارم لذت ببرید

مديريت زمان چيست؟مديريت زمان نماينده شايسته اي براي زماني است که ما در جهت مهمترين وظايفي که کسب کرده ايم داريم.اين، به مفهوم دستيابي به بيشترين سودوفايده کسب شده از هر فعاليت انجام شده اي است،چگونگي کوچکي يا بزرگي ان مهم نيست.اين به مفهوم قبول اين است که همه چيز نمي تواند همزمان انجام شود و اين که چيزهايي وجود دارد که مي توان در حد استعدادهاي ذهني محدود بشري ما کسب شود.اگر ما وقتمان را هدر دهيم هيچ بانکي وجود ندارد که بتوانيم زمانمان را که قبلاً ذخيره کرده بوديم پس بگيريم تا جايگزين زمان هدر رفته امان کنيم.اين واقعيت وجود دارد واحتمالاً شما دوست داريد زمانتان را بهتر اداره کنيد در  اينجا چند تکنيک به شما ارائه داده مي شود تا بتوانيد از اين ها در زندگي کاري وشخصي خود استفاده کنيد.

How   To    Organize   Your   Time
چگونه زمانتان را سازماندهي کنيد؟

1)تعيين کنيد چگونه زمانتان را صرف کنيد.
به عنوان گام اول در مديريت بهتر زمان،شما ممکن است بخواهيد به تجزيه وتحليل چگونگي صرف کردن زمانتان بپردازيد،براي انجام اين کار روزتان را به بخش هاي 15 دقيقه اي تقسيم کنيد ؛بعد آنچه را که مي خواهيد در هر 15 دقيقه انجام دهيد يادداشت کنيد.سپس اين زمان روزانه و زماني که صرف هر فعاليت در طي روز ميشود را بازبيني و باز نگري کنيد.
به عنوان مثال شما ممکن است 3ساعت صرف تماشاي تلويزيون، 1 ساعت صرف مطالعه، 1ساعت ورزش،2ساعت
 خريدو... بکنيد بعدمصرف زمان را ارزيابي کنيد.شما ممکن است تصميم بگيريد زمان زيادي را صرف تماشاي تلويزيون وزمان کمي را صرف مطالعه قرار دهيد.بر اساس اين ارزيابي روي يک تنظيم تصميم بگيريد،اما آن را معين و ويژه بسازيد.يک راه خوب براي بوجود آوردن اين تغيير، تنظيم يک قرارداد با خودتان است که شامل پاداش وجايزه براي موفق شدن است

2)تعيين اهداف
مهمترين کاري که شما مي توانيد انجام دهيد تا زمان را مديريت کنيد؛ تعيين کردن ونشان دادن اهداف است.
روزانه، هفتگي، ماهانه، سالانه و بلند مدت . اگر شما درک روشني به جايي که مي خواهيد تا آن زمان  برسيدنداشته باشيد شما قادر به برنامه ريزي چگونگي رسيدن به آنجا  نخواهيد بود.استفاده ي شما از زمان بايد سازماندهي شود تا شانس رسيدن به اهدافتان حداکثر شود.

3)اولويت بندي را ياد بگيريد
شما اهدافتان را معين کرديد اکنون نياز داريد اهداف وفعاليتهايتان را اولويت بندي کنيد.همهِ اهداف شما به يک اندازه اهميت نخواهند داشت.روي آن دسته از اهدافي که اهميت بيشتري دارند تمرکز کنيد و روي اهداف بعدي کار کنيد.و روي فعاليتهايي که اهميت زيادي درکسب اهداف بالاتر شما دارند وهمچنين روي فعاليتهاي بعد از آن تمرکز کنيد.

4)اگر نمي توانيد به ديگري محول کنيد
اين خوب است که شما بپذيريد که سوپرمن نيستيد.صرفنظر ازينکه ما چقدر تلاش مي کنيم بايد بدانيم که ما تنها انسانيم وبه راحتي نمي توانيم هر کاري را فوراً انجام دهيم.

 

5)نه گفتن بد نيست
اگر شما واقعاً مجبوريد که رسيدگي به چيزي يا در خواست کسي را رد کنيد ونپذيريد،در گفتن نه تامّل نکنيد تشخيص بدهيد واقعاً چه چيزي براي شما مهم است و برآن باشيد. بعضي از مردم وقتي نه مي گويند، احساس گناه مي کنند.شما نبايد اين احساس را داشته باشيد،اين حق وامتياز ويژه شماست که در خواست کسي را قبول نکنيد.به ياد بياوريد؛ شما مالک زمانتان هستيدبه ديگران اجازه ندهيد به شما آنچه راکه بايد انجام دهيد ،امر وديکته کنند؛ با اين کار به خودتان ضربه مي زنيد.

6) تنظيم جدول
قبلاً فعاليتهايتان را اولويت بندي کرديد حالا مي توانيد آن ها را در برنامة روزانه اتان زمان بندي کنيد چه ساعتي جلسه داريد؟ چه زماني به کتابخانه خواهيد رفت؟ چه زماني از مغازه خواربار فروشي خريد خواهيدکرد؟ فراموش نکنيدکه استراحت وتفريح را هم در جدولتان قرار دهيد.

7) پاداش هايتان را حداکثر کنيد
در زمان بندي فعاليتهايتان، به ياد آوريد آنچه برخي از متخصصان مديريت زمان مي گويند:ما80 % پاداش هايمان را تنها با20% فعاليتهايمان پيش برديم واز طرف ديگرتنها با 20% پاداش هايمان 80%  اززمان استفاده کرديم.
آنچه اين مطلب مي خواهد به ما بگويد اين است که ما نياز داريم تا مطمئن شويم که  20% از فعاليتهايي
را  مي شناسيم  و به کار مي گيريم که 80% از پاداش هايمان قبل از اينکه به سمت فعاليتهاي ديگر برويم به ما بدهد.پاداش هايتان را بوسيله ي سازماندهي زمان حداکثر کنيد.


 از تکنيکهايي که دربالا ذکر شد فهميديدکه زمان در حاليکه کوتاه وزودگذر است چيزي است که حتي بوسيله ي انسانهايي درست مثل ما مي تواند اداره شود. بهترين راه براي اينکه از عهده ي اين کار بر بياييم اين است که در مورد آنچه که مي خواهيم در زندگي مان اتفاق بيافتد واينکه از کدام راه دوست داريم هدايت شويم آگاهي داشته باشيم.
تعيين کنيد اول چه مي خواهيد بعد به دنبال مديريت زمان باشيد. به ياد داشته باشيد هر ثانيه پر ارزش وگران بهاستپس به سرعت وتسريع امور نياز داريد. به هر حال همه چيز براي شماست.چون این شمایید که از هر چیز دیگری ارزشمندترید 

 

                                                                                                                                                     

+ نوشته شده در  جمعه 9 شهریور1386ساعت 17:7  توسط آرزو   | 

کارآفرینی

                                                   كارآفريني چيست؟ 
 

 كارآفريني : واژه كارآفريني از كلمه فرانسوي Entreprendre به معناي " متعهد شدن " نشاُت گرفته اسـت.
بنابـر تعريف واژنامه دانشگـاهي وبستر : كارآفرين كسي است كه متعهد مي شود مخاطره هـاي يك فعاليت اقتصادي را سازماندهي ، اداره و تقبل كند.
اقتصاد دانان نخستين كساني بودند كه در نظريه هاي اقتصادي خود به تشريح كارآفرين و كارآفريني پرداختند.
 ژوزف شومپــيتر كارآفرين را نيــروي محركــه اصلي در توسعه اقتصادي مي داند و مي گويد: نقش كارآفرين نوآوري است . از ديدگاه وي ارائه كالايي جديد ، ارائه روشي جديد در فرآيند توليد ، گشايش بازاري تازه ، يافتن منابع جديد و ايجاد هرگونه تشكيلات جديد در صنعت و... از فعاليت هاي كارآفرينان است.

كـرزنر نيز كـه از استــادان اقتصاد دانشگاه نيويورك مي باشد كارآفريني را اين گونه تشريح مي كند : كارآفريني يعني ايجاد سازگاري و هماهنگي متقابل بيشتر در عمليات بازارها.

كارآفريني سازماني : فرآيندي است كه درآن محصولات يا فرآيند هاي نوآوري شده از طريق القاء و ايجاد فرهنگ كارآفرينانه در يك سازمان از قبل تاُسيس شده ، به ظهـور مي رسند.

به تعريفــي ديگر :فعاليتهـاي كارآفرينانـه فعاليت هايي است كه از منابـع و حمـايت سازماني به منظور دستيابي به نتايج نـوآورانه برخـوردار مي باشد.

كارآفرين سازماني: كسي كه تحت حمايت يك شركت ، محصولات ، فعاليتها و تكنولوژي جديد را كشف و به بهره داري مي رساند.

كارآفريني : فرآينــدي است كه منجر به ايجــاد رضايتمندي و يا تقاضاي جديد مي گردد.

كارآفريني عبارتسـت از فرآينـد ايجـاد ارزش از راه تشكيل مجموعهُ منحصر به فردي از منابع به منظور بهره گيري از فرصتها.

كارآفرين (مستقل) : فردي كه مسوُليت اوليه وي جمع آوري منابع لازم براي شروع كسب و كار است و يا كسي كه منابع لازم براي شروع و يا رشد كسب و كاري را بسيج مي نمايد و تمركز او بر نوآوري و توسعه فرآيند ، محصول يا خدمات جديد مي باشد.
به عبارت ديگر ، كارآفرين فردي است كه يك شركت را ايجاد و اداره مي كند و هدف اصلي اش سود آوري و رشد است .
مشخصه اصلي يك كارآفرين ، نوآوري مي باشد.

كارآفرين شركتي : كارآفريني شركتي به مفهوم تعهد شركت به ايجاد و معرفي محصولات جديد و نظام هاي سازماني نوين است.

ويژگيهاي شخصيتي كارآفرينان : ديويدمك كله لند ازاستادان روانشناسي دانشگاه هاروارد آمريكا كه اولين بار "نظريه روانشناسي توسعه اقتصادي" را مطرح نمود ، معتقد است كه عامل عقب ماندگي اقتصادي در كشور هاي در حال توسعه مربوط به عدم درك خلاقيت فردي است بنابر عقيده ايشان با يك برنامه صحيح تعليم و تربيت مي توان روحيه كاري لازم را در جوامع تقويت نمود ،به گونه اي كه شرايط لازم براي صنعتي شدن جوامع فراهم آيد.

کله لند و همكارانش اهم ويژگيهايي را كه در مورد كارآفرينان مورد بررسي واقع و تاُييد شده بودند ، جمع آوري نمودند كه اهم آنها عبارتند از:


- نياز به توفيق

- تمايل به مخاطره پذيري

- نياز به استقلال و قدرت

- خلاقیت

- كارآفرينان داراي مركز كنترل دروني هستند

 

 

منبع:خانه کارآفرينان ايران
 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 31 مرداد1386ساعت 14:53  توسط آرزو   | 

مدیریت زمان

                                                     "Time Management"
به طور کلي مديريت زمان به پيشرفت وتوسعة فرايندها وابزارهايي اشاره دارد که کارايي وبهره وري را بالا مي برند. به هر حال وقتي ما به مديريت زمان فکر مي کنيم ،تمایل داریم  به مديريت زمان انفرادي فکر کنيم. يک تعريف خلاصه از مديريت زمان، هدر دادن زمان کمتري براي کارهايي است که بايد انجام دهيم پس براي کارهايي که مي خواهيم انجام دهيم زمان بيشتري در اختيار خواهيم داشت. بر اين اساس، مديريت زمان اغلب به عنوان يک سري مهارتهاي مديريت زمان ارائه مي شود.اصل کلي اين است که زمانيکه به خوبي مهارتهاي مديريت زمان را فرا گرفتيم سازمان يافته تر، کارآمدتر وخوشحال تر خواهيم شد.
مهارت هاي مديريت زمان فردی عبارتند از: 
1)تعيين هدف          

 2)برنامه ريزي      

 3)اولويت بندي            

 ۴)تصميم گيري               

 5)زمان بندي

بسياري از مردم دريافتند که ابزارهاي مديريت زمان، مثل نرم افزارPIM و PDAs  به آنها کمک مي کند که با
کارايي بيشتري زمانشان را مديريت کنند.به عنوان مثال، با PDA مي توانند راحت تر برنامه ريزي کنند و رويدادهاو قرار هاي ملاقاتشان را دنبال کنند.
چه شما از ابزارهاي تکنولوژي مديريت زمان استفاده کنيد يا از همان قلم وکاغذ قديمي، به هر حال اولين گام در مديريت مؤثر زمان تجزيه وتحليل چگونگی استفاده از زمان در حال گذرمان است واینکه درباره روش تغییردراستفاده زمان چگونه تصميم بگيريم.

باز هم درباره مدیریت زمان با هم صحبت خواهیم کرد منتظر مطالب بعدی باشید

منبع:about .com

+ نوشته شده در  دوشنبه 29 مرداد1386ساعت 18:48  توسط آرزو   |